Erlijio irakasgaia eta beste “ehunak” …
Eskolako
Erlijio irakasgaiaz eta inguruko beste “ehunez” jardun nahi nuke... Hezkuntza
sisteman Erlijio irakasgaiak duen garrantzia azpimarratzeko eskaini zaidan
aukera hau ahalik eta gehien probestea da nire asmoa. Zuzen eta zorrotz arituko
naiz, nire hitzak argiak eta ulerkorrak izatea nahi nuke, baina ez da nire
nahia inor mintzea.
Esango
ditudanak euskal gizartea osatzen dugun guztiontzat dira; ez dezala inork
pentsa hitz hauek zentzu politikorik dutenik edo eta inongo alderdi politikori
zuzentzen natzaionik. Hala ere, jakin badakit, nire hitzek egungo gizartean eta
kulturan hain zabalduta dagoen pentsamolde laizistarekin (maiz antiklerikala
dena) aurrez-aurrez egingo dutela talka.
Alarmista
hutsa naizela esango dute batzuek baina hasiera-hasieratik argi utzi nahi dut:
Ez da zilegi Erlijio irakasgaiarekin gertatzen ari dena! Erlijio irakasgaiaren
aurkako jazarpen eta eraso bortitza egiten ari dira! Irakaskuntza askatasuna
eta kontzientzia-askatasuna kolokan daude!
****
Erlijio
irakasgaiaren ingurukoak aztertu aurretik, aipatu dudan “pentsamolde laizista”
horren inguruko hitz bi esan nahi ditut. Hasteko eta behin, behar-beharrezkoa
da laikotasun baikorra, eta osagai baztertzailea eta ezkorra duen “laizismoa”
ondo bereiztea. Arazoa zera da, laikotasuna eta laizismoa nahasten ditugula:
+ Estatuaren
eta erakunde publikoen laikotasunak erlijio ezberdinen sinismenenganako
neutraltasuna dakar baina baita haiekin elkarlana, gizabanakoarentzat eta
gizartearentzat onuragarriak diren einean. Hildo honetatik, Estatuak
herritarren erlijio-askatasunaren eskubidea bermatu behar du; botere publikoek
babestu behar duten eskubidea da.
Bestalde,
ordezkaritza printzipioaren arabera, Estatuak, herritarren sentsibilitate
erlijioso zein sekularretik sortutako gizarte ekimenak bereizi eta bultzatu
behar ditu. Ondorioz, ondo ulertutako laikotasun zuzenak, askatasuna,
berdintasuna eta bizikidetasuna bermatzen ditu.
+ Alderantziz, laikotasunak ez
bezala, laizismoak oso bestelako abiapuntua du: Estatu laizistak ez du uste
herritarren bizitza erlijiosoa gizabanakoarentzat eta gizartearentzat
onuragarria den printzipioa denik eta hartaz, ez da botere publikoek babestu
beharrekoa. Aitzitik, sentsibilitate eta arazo pribatua dela deritzo, eta
gizartearen bizitzan eraginik ez duen bitartean onartuko du, soilik. Ez da uste
erlijioek gizarte anitzaren elkarbizitzaren oinarria osatzen duten printzipio
eta balio moralen iturri direnik. Alderantziz, erlijioak, elkarbizitza baketsua
eragozten duten oztopo eta intolerantziaren iturburutzat hartzen dituen
aurreiritzia da nagusi.
Hartaz,
laizismoren aburuz, erlijiozkotasuna bizitza pribatura mugatu behar da eta arlo
publikoan, haren lekuan, estatu demokratikoaren “identitate zeinu” izango diren
balioak aldarrikatuko dira, erlijio kutsurik gabekoak.
Era
horretan, bizitza publikotik Erlijioaren uste sendoak guztiz baztertuta, botere
politikoari dagokio herritarren kontzientzia erlijiosoaren lekua hartuko duen
kontzientzia moral berria osatzea.
Argi
dago laizismoaren oinarri hauek aurreiritzi faltsuez gainezka daudela eta
kristautasunaren aurka zabaldu diren kondaira beltzen ondorio direla; gainera,
giza-dotrina katolikoaren inguruan ez jakintasun osoa erakusten dute. Gizarte
anitz baten baitan elkarbizitzak ezin baititu herritarren ideiak eta
gizabanakoen uste sendoak baztertu, hezkuntza sistematik inposatzen hasten den
“estatu etika bateratua” osatzeko. Alderantziz, herritarrek heuren
erlijio-kontzientzian edo eta heuren laikotasunetik abiatuta aurkitu behar
dituzte guztion askatasua errespetatzeko oinarriak, guztion onura helburu duten
elkarkidetza-oinarriak,...
Fernando
Sebastián gotzainaren hitzen hildotik, etorkizuna ez dago “betebeharreko
laizismoanismoan”, erlijio ezberdinen eta sektore laikoen arteko egiazko
elkarrizketan baizik. Estatuaren zeregina ez da beraz “kontituzioaren
gutxieneko etika orokorretik” abiatuta, herritarren kontzientzien hezitzailea
izatea.
****
Tira,
behin “laizismoaz” eta “laikotasun baikorraz” ulertzen duguna argitu ondoren,
hitzaldiaren mamira joango naiz: “Eskolan erlijio irakasgaia”. Baten batek esan
lezake eztabaidagaia ez dela Erlijio klasea bera, eskola publikoan duen
presentzia baizik. Baina hori uste duena oker dago nire ustez. Alegia:
Kristauon
aurkako laizismoa maltzurra da eta helburuak pausoz-pauso antolatzeko
“estrategia” erabili ohi du: aurrena abortua muturreko kasutan legeztatzen du;
handik urte batzuetara, “giza-kontzientzia heldutasunera iritsi denean”, abortu
librea “eskubide demokratiko” bilakatzen du...; azkenerako, abortuarekin
zerikusirik izan nahi ez duenaren kontzientzia-objekzioaren eskubidea ez da
errespetatzen, ez eta aintzat hartu ere. Hona hemen Benedikto XVI.ak
“erlatibismoaren diktadura” izendatutako fenomenoaren adibide praktikoa.
Ez kezkatu, ez noa hemen abortuari
buruz hitzegitera. Adibide moduan aipatu baino ez dut egin... Erlijio eskolekin
gauza bera gertatzen da: aurrena irakasgaiaren estatusa zalantzan jarri dute
(lehen edo bigarren mailakoa; ikaslearen emaitzetan kontuan hartzekoa ala ez;
eskola ordutegiaren barruan ala kanpoan; ...); ondoren “eskola laikoaren”
kontzeptu okerraren izenean hezkuntza sistema publikotik kanporatzeko deia egin
dute; eta azkenik, epe hurbilera, hitzartutako hezkuntza pribatutik kanpo utzi
nahi izango dute. Hasieran esan dudan moduan, Erlijio irakasgaiaren aurkako
jazarpen eta eraso bortitza egiten ari dira... Eta dagoeneko jokoan dagoena ez
da hura sistema publikoan egotea ala ez; are urrutirago joanez, Erlijio
irakasgaia hezkuntza sistema orokorraren barruan izateko eskubidea dago
kolokan.
Baina utzi diezaiogun une batez
gure arazoez hitzegiteari. Hezkuntza sistemaren barruan erlijio irakasgaia
izatearen garrantzia azpimarratzen duten hainbat arrazonamendu pedagogiko
azaldu nahi ditut:
1.- Erlijio eskola eskubidea da, ez da
erregalia edo pribilegioa: Irakasgaiaren inguruan hainbeste eztabaidatu
ondoren, hainbat katoliko lotsatu egiten dira; eskolan Erlijio irakasgaia
izatea, aurreko errejimenaren aztarna dela sinistarazi dituzte. Aitzitik: NBEaren
Giza Eskubideen Adierazpen Unibertsalak (1948) onartutako eskubidea da: “Gizaki orok du pentsamendu, kontzientzia eta
erlijio askatasuna; eskubide honen baitan, erlijioz edo sinismenez aldatzeko
askatasuna dago, eta baita norbanako erlijioa edo sinismena adiezteko
askatasuna ere bai, arlo publikoan zein pribatuan, bai hezkuntzaren bitartez,
bai gurtzaren bitartez eta baita arauak betetzen ere”.
Gure araudi konstituzionalak ere
eskubide hau onartu eta aitortzen du, gero aipatuko dudan bezala. Eta ez ahaztu
bestalde, Europako beste herrialde gehienetan, gaur egun Erlijio irakasgaiak
Espainian duen tratamendua baino askoz ere tratu nabarmenagoa duela. Europako
herrialdeen erdian gutxi gorabehera, Erlijio irakasgaia derriorrezkoa da
hezkuntza sisteman; eta gainerakoetan aukeran dago. Hartaz, Erlijioa eskola
arloan txertatzea, “Europarekin bat egiteko” bidea dugu.
Horrez gain,
ez dugu ahaztu behar Erlijio irakasleen soldata ez dela gorbenu baten edo
bestearen diru-poltsatik ordaintzen, Elizaren aurkako kritikek dioten moduan;
alderantziz, ikasleen gurasoek beraiek ordaintzen dizkiete zergak Estatu
laikoari.
2.- Erlijio eskola ez da Katekesiaren
pareko eta haren lekua ezin du Katekesiak hartu: Erlijio irakasgaiak,
konfesionala bada ere, heziketa intelektuala du helburu; aldiz, Katekesiak
ikaslea Jesukristoren jarraitzaile egin nahi du. Sinpletasunean erortzeko
asmorik gabe, zera esango nuke nik, Erlijio eskolaren eta Katekesiaren arteko
aldea, “ezagutzaren” eta “maitasunaren” artean dagoenaren parekoa dela.
3.- Erlijio eskola, oinordetzan jaso dugun
kultura ulertzeko lagungarria zaigu:
Gazte batek
pintura, musika, eskultura, arkitektura, filosofia, historia, politika,
folklorea, ohiturak,… azken finean, bere sustraiak ezingo ditu ulertu, Erlijio
katolikoaren oinarriak sakonki ezagutzen ez baditu. Eta gauza bera esan liteke,
orohar, beste gainerako erlijioen ulermenaz, bizi garen “herrixka global”
honetan.
4.- Erlijioak ikuspegi orokorra eskaintzen
digu, jakintzaren zatiketaren aurrean: Gaur egun gizakiaren ezagutza zeharo
“zatituta” dago eta horrekin batera, zientzia eta giza ezagutzen gehiegizko
pilaketa dago. Zatiketa horrek, identitate, kultura, ziurtasun,… krisia eragin
du.
Maiz esan ohi
da zatiketa hori jakintzaren espezializazioaren ondorio dela, baina ezin dugu
ahaztu erlijioa baztertzeak ere, jakintza hori guztia bizitzaren eta izatearen
ulermen orokorra eta zabala ekiditen dituela.
5.- Erlijioak bizitzaren zentzuaren
inguruko galderak erantzuten ditu: Irakaspen eta jakintza orokorrak gure
bizitzaren inguruko oinarrizko galderei erantzutea ezinbestekoa da.Zertarako
nahi dut nik Unibertsoaren garapena ezagutu, inork azaltzen ez badit zergatik
eta zertarako gauden bizitza honetan? Nola oinarritu giza-eskubideak,
adimengabeko animalia eta gizon arrazoidunaren arteko bereizketa azaltzen ez
badugu? Zilegi da etorkizuneko gizartearen eta zientziaren aurrerapenen aurrean
baikor izatea, gure itxaropena heriotzaren ondorengoan oinarritzen ez
badugu?...
6.- Erlijioen arteko elkarrizketa:
Soberan dakigu fundamentalismoek mundu mailako bakea arriskuan jartzen dutela.
Gero eta argiago ikusten dugu nazioarteko egonkortasunak eta etorkinekin
bizikidetasunak erlijio ezberdinen arteko elkarrizketaren oinarria behar
dutela. Bestela, “zibilizazioen arteko aliantza” lortu baino, gure zibilizazioa
deuseztuko dugu.
7.- Heziketa morala: Heziketa orokor
eta osoak alde morala ezinbestekoa du. Hezkuntzan kontzeptuak pilatzea ez zaigu
ezertarako baliagarria, elkartasuna, egiazkotasuna, justizia, errespetua,
eskuzabaltasuna,… eta beste portaera moraletan hezitzen gaituen eremua ez
badago. Hona hemen Erlijio irakasgaiaren beste ardatza: morala.
****
Jarraian,
aipatutako zazpi puntu hauetatik lehena azalduko dut: behin eta berriz ari gara
entzuten Erlijio eskola Estatu espainiarrak eta Egoitza Santuaren arteko
akordioaren ondorio dela; modaz eta garaiz kanpo dagoen akordioa… Baina,
garrantzitsuenaz ez da tutik ere esaten: alegia, Erlijio irakasgaia eskolan
izateak badu oinarri juridikoa eta hori, Espainiako Konstituzioaren 27.3 artikuluak
jasotzen du: “Botere publikoek, gurasoek,
heuren seme-alabek moral eta erlijio heziketa jasotzeko duten eskubidea
bermatzen dute. Heziketa hori, beraien sinismenen araberakoa izando da”. Alegia, gure legediak seme-alaben zuzenbide
morala eta erlijiosoa erabakitzeko gurasoek duten eskubidea aitortzen du, eta
agintariek hau bete dadin bitartekoak jarri behar dituzte.
Erlijio
ikasgaiaren inguruan Estatu espainiarraren eta Aulki Santuaren arteko
konkordatuak, Espainiako Konstituzioak aitortzen duen eskubidea ahalbidetzen
du. Nire aburuz, 1979ko konkordatua gaitzesten duten askok, aitortu ezin duten
arazoa dute: Konstituzioaren 27.3 artikuluak- gurasoek seme-alabek heziketa
moral eta erlijiosoa jasotzeko duten eskubidea jasotzen duenak-, ezinegona eragiten
die. Gogotik indargabetuko lukete!! Baina itxura guztien arabera, heuren
oinarrizko eta benetazko ideologia azaltzeko ausardia faltan dute: hau da,
marxismoaren, liberalismoaren eta genero ideologiaren erdibidean dagoena.
LODE eta LOGSE
izeneko hezkuntza erreformak egin zituzten arte, Erlijio irakasgaia
ebaluagarria zen eta Etika zuen haren lekuan aukerako irakasgaia.
Giza-alderdirik gehienentzat hura zen bakezko eta bidezko aukera. Heziketa
moral konfesionala edo etika ez-konfesionala hautatzeko aukera omen zen.
Hartaz: zergatik indargabetu zuten hain zentzuduna eta hain egokia eta
baliagarria zen araua? Egiatan, erreforma haiek erlijio-irakaskuntza
poliki-poliki hilzorira eraman zuten … Ondorengo ukituak, bide horretan urrats
berriak izan dira, eta azkenerako irakasgaia baztertu dute.
Pasa den
urtearen amaieran albiste ona jaso genuen: Eusko Jaurlaritzak Lehen Hezkuntzako
Erlijio irakasleen eskuduntza jaso zuen. Baina paradoxa gertatu da eta Erlijio
irakasleen egoera hobetu den einean, Erlijio irakasgaiak une larriak bizi ditu
eskolan.
Orain
aste gutxi hainbat aldizkarik argitaratu zituzten erreportaietan, Erlijio
irakasleek gogor salatu dituzte Euskadin Erlijio irakasgaiak pairatzen dituen
erasoak- irakasle horiei, nire eskerrik beroenak erakutsitako adorea eta
arduragatik-: ikastetxe askotan Erlijioa eskaini ere ez da egiten; irakasgaia
aukeratu duten gurasoak iritziz aldatzera behartzen dituzte; Erlijioaren
ordezko irakasgaian seriotasunik ez da; Erlijio irakasleak zokoratzen dituzte;…
Gogora ekarri nahi dut era berean, Euskal Erkidego Autonomikoan Erlijio
irakasgaiaren ordezkoa kendu zuen “Erlijio irakasgaiaren inguruko 2009ko
Batxilergo Dekretua”ren aurka Elizak aurkeztutako helegitearen inguruko
epaiaren zain jarraitzen dugula oraindik ere. Ondorioz Erlijio irakasgaia koma
egoeran dago Batxilergoan…
****
Eta
ezin amaitu dezaket, Erlijio irakasgaia eskola publikoan eskaini ahal izatearen
aurka, Euskalerriko Guraso Elkarteen Federazioak erakutsitako jarrera aipatu
gabe. Aipatutako elkarte horrek harritzeko moduko gutuna bidali die gurasoei,
haien seme-alabak Erlijio irakasgaian ez matrikulatzeko eskatzeko;
derriorrezkoak diren irakasgaietan ordu gehiago ematea omen dute helburu.
Erlijio irakasgaia eskola orduetatik eta eskola publikotik kanpo uzteko presioa
dugu. Honen inguruan, bi gauza esan nahiko nituzke:
Donostiara
etorri aurretik Palentziako gotzain moduan eman nituen urteetan zera ikusi
nuen: Gaztela Leongo eskola publikoan, gurasorik gehienak- % 80 Palentzian-
Erlijio irakasgaian matrikulatzen zituzten heuren seme-alabak; halere, gurasoen
elkarteek, Euskadin bezala, Erlijioa eskola publikotik kanpo uztea eskatzen
zuten. Nola ulertu? Izan daiteke kontraesan handiagorik?... Argi dago
autokritika zorrotza egin behar dugula: katolikoek bizitza publikoan erakusten
dugun geldotasunaren pareko baita laikotasunaren indartzea gure gizartean.
Katolikoen partehartzea bizitza publikoan talde laizistena baino askoz ere
txikiagoa eta ahulagoa izan da betidanik eta oraindik ere bada. … Gure kabuz erori
gara sakristietara mugatu nahi gaituztenek ezarri diguten tranpan!
Baina
bestalde, egin diezaiogun so Euskal Autonomia Erkidegoan dugun egoerari eta
egin dezagun kontu aipatutako guraso elkarteak benetan erakusten duela heuren
seme-alabak eskola publikoan dituzten gurasoen nahia. (Baieztapen hau zalantzan
jartzeko daturik ez daukat baina utzidazue hipotesi moduan erabiltzen). Ustezko
gurasoen gehiengoak heuren seme-alabak Erlijio eskola ez jasotzeko duten
eskubideak ezin du eragotzi ustezko gutxiengoaren seme-alabek haien sinismenen
araberako heziketa jasotzea. Errefraua datorkit burura: “Gutxiengoen eskubideak errespetatzen ez direnean; egiatan, “giza
eskubideak” dira errespetatzen ez direnak, besterik gabe”.
Bene-benetan
uste dut gure gizarteak gogotik behar duela egiazko laikotasunaren aldeko aldarrikapena; laikotasun baikor eta
ez-baztertzailearen aldekoa. Bai katolikoek eta baita beste erlijioen
jarraitzaileek onartu eta babestu behar duten aldarrikapena; are gehiago,
inguru laiko eta gnostikoek ere onartu behar dutena. Jokoan, eskola publikoaren
izaera bera, guztiona eta guztiontzat izan behar duen eta ondorioz, bizitzaren
inguruko ikuspegi guztiak, baita ikuspegi erlijiosoa barneratu behar dituen
eskola publikoarena hain juxtu.
****
Nire azalpenean
zati handia hartu dute eztabaida eta kontu juridikoek; baina zalantzarik gabe,
hezkuntza eremuan gertatzen den eskubideen urratzea, hezkuntza proiektu beraren
porrotaren eta krisiaren azala besterik ez da. Gizakia nor den jakin gabe
abiatzen garenean, ez da harritzekoa heziketa antolamenduetan itsu-itsuan
aritzea.
Zeinu baikor
eta itxaropentsua deritzot, Benedikto XVI.a eta Europar Batasuneko agintaria
den Jacques Delors, eskarmendu handiko bi pertsonai ospetsuek egin dituzten
pareko diagnostikoak. Lehenak behin eta berriz salatu du han eta hemen,
Mendebaldean egun bizi dugun “hezkuntza mailako larrialdia”. Bigarrenak,
errealitate zein den soberan jakinda, 2008an hezkuntzari buruzko txostena
bidali zion NBEari; “Hezkuntzak altxorra du bere baitan” izenburupean,
materialtasunaren eta izpiritualtasunaren arteko tentsioa gainditu beharra azpimarratzen du.
Txosten
horretan, Delorsek hezkuntzaren lau helburu finkatzen ditu: ikasten ikasi,
egiten ikasi, elkarrekin bizitzen ikasi eta izaten ikasi. Gainerako guztia
biltzen duen hezkuntzaren mamia, “izaten ikastea” da; alegia, gizabanakoa
pertsona moduan garatzea ahalbidetzen duena, gure benetako identitatea lortzera
eramaten gaituena. Eta horretarako, ezbairik gabe, heziketa osoa eta integrala
behar dugu. “Izaten ikasi” horrek, pertsona osatzen duten alderdi guztiak
garatzea ezinbestekoa du.
Sufrimendua
eta heriotza gaindituta, maitasunetik gatozela eta maitasunerako bidean gaudela
dakigunean soilik eskaini ahal izango dugu gure alderik onena, eskuzabaltasunez
eta alaitasunez. Horregatik aldarrikatzen dugu Erlijio-heziketa!!
No hay comentarios:
Publicar un comentario