SAHARA, ITXAROPENAREN HERRIA
Erlijioko irakasle
baten bizipenak

Apirilean,
Maria eta Jose ikastetxeko Erlijioko irakaslea den Ibon Ibarguren han izan da
bere ikasleekin, eta esperientzia
horren berri emango digu ondorengo
elkarrizketan.
·
Nola sortzen da proiektu hau?
Proiektu
hau nire laguna den Zumaiako
Institutoko zuzendaria den Samuel Ruiz eta
Maria eta Jose ikastetxeko erlijio irakasle xume honen arteko
lankidetzaren ondorioa da.
·
Zerk bultzatu zaitu proiektu hau
aurrera eramatera?
Nire
kasuan, erlijio irakasle naizen aldetik Jesusen ebanjelioaren balioetan
oinarrituz gehien sufritzen dutenekin
bat egitea.
Zer da Darahli elkartea?
Lan
honen fruitua dela esango nuke nik. Zumaiako herrian -irakasleak, gurasoak eta
ikasleak bat eginik-Mendebaldeko Sahararen aldeko DARAHLI ( hasanieraz besarka
nazazu) elkartea sortu dugu.
Proiektu honek nortasun
handiko bi Herri uztartu nahi ditu, senide diren bi herri: Euskal Herria eta
Mendebaldeko Sahara, Zumaia eta Zug.
Bi herriak uztartzeko UZTARRIA
hamabost eta hamasei urte bitarteko gazteak izango dira, beren esku baitago bi
herri horien geroa.
Proiektuaren izena ”darahli” da. Izan ere, horixe da
proiektu honen helburu nagusia: hain urrun eta hain hurbil dauden bi herri, eta
hizkuntzaz eta pentsaeraz hain desberdin diren bi kulturetako gazteekin zubiak
eraiki eta elkar laguntza bideak sortu.
·
Zergatik Mendebaldeko Sahara?
Euskal Herria
aspalditik dugu elkartasun erreferentea, baina Saharako herriarekin izan duen
lotura berezia izan da. Biak ala biak nortasun, kultura eta hizkuntza propioa
duten herriak izateaz gain, sufrimenduzko historia bizitzea tokatu zaie. Milaka
euskaldunek gerra zibilaren ondorioz Euskal Herria utzi eta erbestean errefuxiatu
ziren, eta, era berean, gaur egun 200 mila errefuxiatu saharar bizi dira
Tindufeko errefuxiatu kanpamenduetan, eta beste milaka daude askatasunik gabe
lurralde okupatuetan, Marokoren menpe.
·
Zeintzuk dira proiektu honen helbururi garrantzitsuenak?

·
Nola gauzatzen da
proektu hau?
Zumaiako
herria Sahara Mendebaldeko Zug herriarekin senidetuta egonik, behar
beharrezkotzat jotzen dugu Mendebaldeko Saharak bizi duen giza tragedia
honen aurrean, Zumaiako ikastetxe desberdinetako ikasleak Giza
Eskubideek duten garrantziaz sentsibilizatu eta
oinarrizko Giza eskubideak errespetatzen ez zaizkien Tindufeko errefuxiatuei
elkartasun proiektuak bideratzea.
2011-2012
ikasturtean Mendebaldeko Sahararen errealitatea hobeto ulertzen lagunduko dien sentsibilizazio
lan bat egin da Zumaiako Ikastetxeko Bigarren Hezkuntzako ikasleekin ( material
didaktikoa, elkartasun astea, janari bilketa, laguntza humanitarioa ).
·
Zer egin duzue ondoren?
Ondoren,
gure gazteek Mendebaldeko Saharak bizi duen errealitatea zuzenean
ezagutzeko helburuarekin, elkartasunean oinarritutako bidai bat egin
dute Tindufeko Errefuxiatu kanpamentura eta han, Zug-eko
ikastetxearekin elkarlanean, auzolandegi bat antolatuko da Zumaiako
eta Zug-eko ikasleekin.
Zenbat pertsonek hartu duzue parte proiektu
honetan?
Proiektu honetan Zumaiako
ikastetxeetako 40 ikaslek eta lagundu gaituzten Darahli taldeko 10 kide zuzendari eta
monitore-arduradun lanetan ( hauek
2006an izan ziren gure ikasleak), Zumaiako udaleko bi zinegotzi , medikua eta
familien ordezkari bat.
·
Zertan gauzatzen
da hau dena?
Ez da erraza lau hitzetan
esplikatzea, baina hauek dira bideratu ditugun proektuak bertakoekin
lankidetzan;
·
Hogei familiari eguzki plakak bidaltzea: Tindufeko errefuxiatu
kanpamentuetan ez dago argi indarrik eta beharrezkoak dira eguzki plakak.
Zugeko udalak aukeratutako benetan beharra handia dituzten 20 familiari plaka
bana bidaliko zaie. Horretarako gure ikasleek ikasturtean zehar jasotako
formazioaren ondoren 20 EGUZKI PLAKA lortu, muntatu dituzte.
·
Zumaiako hogei familia Zugeko beste hainbesterekin senidetzea:
·
Zumaiako eskolen eta Zugekoaren arteko harremana sendotzea eta “escuela de
Soweto” ikastetxean berritzelanak eta margolanak egitea:
·
Saharako gazteekin topaketak: antzerkia, musika,...
·
Zumaiako
osasun-etxea eta Zugeko dispentsarioaren arteko lotura sendotzea.
Sendagile,
erizain eta farmazien laguntzarekin, botikak, material kirurgikoa eta beste
zenbait material bidali da.
·
Bideoa grabatzeko proiektua: Bertako esperientzia jasoko duen bideoaren
grabazioa egin da. Ondoren , Euskal Herriko ikastetxeetan emango litzateke
bideo horren berri.
·
Zugeko
Udalak daukan erabilera anitzeko aretoa egokitzea:
Bilerak
eta kultur ekintzak egiteko erabiltzen da, besteak beste. Oso egoera txarrean
dago eta berritze-lan handiak egin dira
auzilanean.
·
Zeintzuk izan dira egunero egin dituzuen ekintzak?
Egokiena atalez atal esplikatzea izango litzateke,
Ø
Ongietorria:
Zugeko alkatea eta
familen ongietorria.
Ø
Bizikidetza:
Bertako bizimodua hobeto
ulertzeko Saharako familiekin egon gara aste guztian,
Ø Gazteen topaketa:
Bertako gazteen eta gure ikasleen
arteko elkarjartzea. Saharar- Euskal musika, antzerki saioak, adiskidetze
bazkaria...
Ø Osasuna:
Errefuxiatu kanpamentuan dituzten osasun arazoak hobeto
ulertzen lagunduko dien ospitaletara bisitaldiak.
Zumaiako osasun-etxea eta
Zugeko dispentsarioaren arteko lotura sendotzen saiatuko gara. Sendagile,
erizain eta farmazien laguntzarekin, botikak, material kirurgikoa eta beste
zenbait material bildu eta bidali da
Ø
Hezkuntza:
30 urtetik gorako
erbestealdian, hezkuntzaren garrantziaz jabeturik izugarrizko ahaleginak egin
dituzte hezkuntza hobetzeko. % 99ko analfabetismo-tasatik 3 eta 16 urte
artekoak erabat eskolatzera igaro dira. Eta hau, irakasle, eskolako programa
eta baliabide didaktiko baldintzatuak edukiz.
Zug herrian dagoen “Escuela de
Soweto” izeneko eskola bisita dugu eta bien arteko harremana
sortu. Horretarako eskola-materiala bilduko dugu ―liburuak, arkatzak,
koadernoak…― eta hango eskolara bidali; ikasleen artean harremana sortzen
saiatu gara, elkarri gutunak, argazkiak... bidaliz
Ø
Giza eskubideak:
Mendebaldeko Sahara herri
okupatua izanik, milaka sahararren oinarrizko eskubideak zanpatuta daude. Beste
asko Aljeriara ihes egin beharra izan zuten, horrek dakarren guztiarekin.
Errealitate horren berri jakiteko Gerraren museoa bisita dugu eta indarkeria
jasan duten biktimekin egon gara.
Ø
Nazioarteko elkartasuna:
Saharako errefuxiatuen
etorkizuna nazioarteko laguntza humanitarioaren menpe dago. Laguntza
humanitario hau nola bideratzen den ikasi dugu.
Ø
Aisialdia:
Dena ez da lana izan. Saharako
dunak ezagutzeko aukera ere izan dugu.
Ø
Saharako emakumeen egoera ezagutu:
Bizi duten gatazkaren ondorioz
gizonezko gehienak frontean daude eta emakumeak dira kanpamentuetako
bizimoduaren arduradun nagusiak. Bertako emakumeekin elkarrizketa bat izango
dugu.
* Saharako kultuta eta
erlijio zertan datzan ere ikasi dugu.
·
Zorionak Ibon egindako lanagatik.
Bai, Jainkoari eskerrak eman
nahi dizkiot nire ikasleekin esperientzia zoragarri hau hau bizitzen lagundu
nauelako.
Oso elkarrizketa interesgarria. Esperientzia benetan positiboa fede eta konpromezu aldetik. Gure lehen mundu hontakoek gure laguntza apurra jarri beharko genduke horrelako larritasunean bizi den jendeari laguntza emateko.
ResponderEliminar